Адреса: 04071 Україна, Київ, Поділ, вул. Щекавицька, 30/39, оф. 4 E-mail: info@primetour.uaТел. +38 (044) 207-12-55Ліцензія туроператора АГ №580812Карта сайту

Загальний вид на Лавру. Початок ХХ ст. Київ
 
+38 (044) 207-12-55
+38 (096) 940-00-00
+38 (099) 550-00-00

Мы поддерживаем
реформы в Украине
и работаем
исключительно через
расчетный счет!
Загальний вид на Лавру. Початок ХХ ст. Київ
Четверг, 15 Листопада 2018

Меню

Новини Культури >  Київський метрополітен. Станція «Золоті ворота».

 

"Золоті  ворота"- історичний пам´ятник ХІ cа.

Євген СКИБІН, гід-перекладач  «Першого екскурсійного бюро»

 Відкриття  Київського метрополітену відбулося 6 листопада 1960 року. Він став третім в колишньому СРСР після московського і ленінградського.  Нині  3 лінії київського Метро нараховують 50 станцій  завдовжки  65,18км і з перспективою подальшого розвитку.  

Посилаючись на  архівні джерела, Метро в Києві  могло з’явитися  ще  в період спорудження Метрополітену в Лондоні.  У 1884 році  у Києві був запропонований на розгляд  проект заглибитись коліями  під землю -  передбачалося проведення тунелів від Дніпровської пристані до залізничного вокзалу. Даний проект довго вивчався депутатами міської думи, але був відхилений, скоріш за все, через банальний страх перед невідомим.  Провалом проектів закінчилася аналогічна ситуація в Москві в 1902 і 1912 роках.

Станція метро "Золоті ворота", нижній зал з посадочними платформами. 
Склепіння  між мармуровими колонами прикрашені мозаїчними зображеннями князів  Київської Русиі.

 


Чергова реальна можливість створення  швидкісного міського транспорту в Києві виникла в 1916 р. Вона була ініційована Російсько-Американської торговою палатою, що готова була інвестувати в будівництво метрополітену в нашому місті. Але міська управа відмовила  цій компанії, вважаючи  неприйнятним створення підприємства американського капіталу на   підставі чистого концесійного способу організації міських підприємств.   

 Влітку 1918 року в Києві  знову заговорили  про метрополітен. Цього разу мова йшла про плани  уряду гетьмана Української  держави Павла Скоропадського  перетворити район Звіринець в найкращий район Києва. План забудови був грандіозним:  збудувати урядовий центр з гетьманським палацом, інститути  та  установи Академії наук,  центральний базар, вантажні та пасажирські  підйомники  (на зразок фунікулеру), трамвайну лінію в тунелях, тобто  метрополітен і т.д.  Проте й цим райдужним перспективам не судилося здійснитися, оскільки  в 1918 році  влада від гетьмана  Скоропадського перейшла до Директорії Симона Петлюри.

 Майже  20 років  про будівництво  метро у Києві ніхто не згадував, поки в 1936 році  Президія  міської ради  не розглянула  дипломну роботу випускника Московського інституту інженерів транспорту  Папазова «Проект Київського метрополітену».  В протоколі  було відзначено вдалий  підхід  до вирішення  одного з важливих питань  реконструкції  міста і влаштування  внутрішньоміського  транспорту, а також  раціональну розробку схеми  метрополітену. Двома роками пізніше почалися  підготовчі роботи, котрі були перервані  Другою світовою війною.

Після закінчення Великої Вітчизняної  війни розпочалася масштабна реконструкція сильно потерпілого і серйозно зруйнованого Києва. У план реконструкції входило і будівництво метрополітену. 22 лютого 1945 року Рада народних комісарів  СРСР  прийняла постанову про будівництво Київського метрополітену.  Однак реальні роботи з будівництва метро  почались управлінням «Київметробуд» лише у 1949 році. Перша ділянка Святошинсько-Броварської лінії  довжиною  5,2 км  стала до ладу  6 листопада 1960 року. В даний час у Київському метрополітені  діють  3 лінії з сумарною експлуатаційною  довжиною 65,18 км.  50 станцій мають три пересадочних вузла,  які  розташовані трикутником в історичному центрі Києва. 

Склепіння між мармуровими колонами прикрашені зображеннями князів Київської Русі .   

 Станція «Арсенальна»  є найглибшою у світі  і розташована на глибині 105,5 метрів (відстань від поверхні землі до платформи). 


5 найглибших станцій метро у світі:

1.  «Вашингтон Парк», Портланд, США, 1998р.:       79 м.

2. «Парк перемоги», Москва, Росія, 2003р.:              84 м. 

3. «Пухунг», Пхеньян, КНДР, 1987р.:                        100 м. 

4. «Адміралтейська», Санкт-Петербург, Росія:       102 м.  

5. «Арсенальна», Київ, Україна, 1960р.:                105,5 м. 

 У 1981 році почалося будівництво третьої Сирецько- Печерської лінії, на котрій розташована  найкрасивіша станція у Києві за архітектурним  та художнім  задумом і одна з  найкрасивіших в світі – станція «Золоті ворота».  Про неї хотілося б розповісти трохи детальніше.

Цю,  29-ту станцію за ліком, було відкрито у 1989 році. Назву вона отримала  в честь історичного пам’ятника  початку  ХІ століття – Золотих воріт, що розташовані на високому пагорбі центра  міста поруч зі станцією. Це станція глибокого закладення (96,5 м.), має три підземних зали – середню проміжну  та  дві зали з посадочними платформами, два ескалатора.

Нижня зала з посадочними платформами розділена двома рядами колон,  що облицьовані білим мармуром. Інтер'єр зали оформлений в стилі білокам'яних князівських палат часів Київської Русі.  Білий звід центральної зали розділений діаметральними мозаїчними смугами із смальти з цегляними розшивками.  В просвітах між смугами встановлені бронзові  люстри з 12 світловими групами в кожній, вкриті орнаментами. Зводи між мармуровими колонами прикрашені мозаїчними зображеннями князів Київської Русі (починаючи від засновників Києва: Кия, Щека, Хорива та їх сестри Либідь), церков Києва і складних стародавніх орнаментів. Жодна з цих смальтових мозаїк не повторюється.  

Якщо слідувати від арки до арки, можна простежити в хронологічному порядку становлення Київської держави від XI до XIII століття. Під кожним зображенням викладений напис.

Станція «Золоті ворота» привертає увагу своїм вишуканим та оригінальним оформленням, вражаючи своєю витонченою красою. І не дивно, що вона зайняла 11 місце в рейтингу найкрасивіших станцій світу. Перелік 15 найкрасивіших станцій метро в світі складений туристичним виданням «Bootsnall»:

 1. «Champ-de-Mars», Монреаль, Канада;

2. «Бульвар Формоза», Гаосюн, Тайвань;

3. «T-Centralen», Стокгольм, Швеція;

4. «Central Park», Гаосюн, Тайвань;

5. «Bayview», Торонто, Канада;

6. «Bockenheimer Warte», Франкфурт, Німеччина;

7. «Bund Sightseeing Tunnel», Шанхай, Китай;

8. «Славянский бульвар», Москва, Росія;

9. «Kennington», Лондон, Великобританія;

10. «Changi Airport MRT Station», Сингапур;

11. «Золоті ворота», Київ, Україна;

12. «Olaias», Лісабон, Португалія;

13. «Puhung», Пхеньян, КНДР;

14. «Federal Triangle», Вашингтон, США

15. «Кировский завод», Санкт-Петербург, Росія.

 

Середня проміжна зал а між двома  ескалаторами. Старовинний орнамент.