![]() |
![]() |
![]() |
Образцов Василь Парменович |
Воскові фігури, сцена розтину |
У холлі другого поверху музею |
Цей музей вночі відвідував відомий американський мільйонер Арманд Хаммер. Що він хотів побачити і почути? Може бути, його приваблювали примари, які, за чутками, водяться в підвалі колишнього моргу та в стінах Анатомічного театру? Як би там не було, старий скнара зробив вірний вибір - вже в ті роки музей був одним з найбільш інформативних в Києві. Адже київська і українська медицина, роль лікарської інтелігенції - невід'ємна частина культури і науки нашої держави. А скільки тут народилося відкриттів! І скільки на нашій землі народилось тих, хто зробив ці відкриття, живучи по всьому світу - від Росії до США, від Канади до Австралії, від Ізраїлю до Франції! Українська медицина за сумою зроблених нею відкриттів стоїть на одному з перших місць у світі. У цьому музеї ми зможемо це твердження оцінити.
У музеї медицини - одному з перших в країні - була створена експозиція на основі поєднання науково-методичних та документальних матеріалів та експонатів в комплексі з архітектурними, художньо-технічними і аудіовізуальними засобами. У музеї створені оригінальні інтер'єри - з портретними фігурами відомих вчених і лікарів, і навіть... діорами, присвячені найбільш визначним подіям в українській медицині. Останні особливо привертають увагу відвідувачів, оживляючи інтер'єр: перед екскурсантами постають як би моментальні знімки епохи. Всі фігури створені з фотополімерів скульптором Спартаком Британо.
Серед експонатів першого залу звертають на себе увагу історичні реліквії, стародавній медичний інструментарій, лікарські рослини, які застосовувались в народній медицині, літописні джерела. Особливий інтерес представляє інтер'єр стародавньої лазні часів Київської Русі (Х-XI століття), яка використовувалася не тільки для гігієнічних цілей, але і для лікування.
У центральному залі музею - медицина століття ХХ-го: і війна, і Голодомор, і Чорнобиль. І - великі лікарі Амосов і Філатов, і життєпис засновника музею - Олександра Грандо, і відкриття української медицини недавніх десятиліть.
![]() |
Вадим Шипулін |
Директор музею, заслужений лікар України,
доктор медичних наук Вадим ШИПУЛІН:
«НАШ МУЗЕЙ – ЦЕ ТЕАТР»
Тиша Національному музею медицини України тільки сниться: екскурсанти, які тут ходять юрбами, зітхають, охають, а найвразливіші можуть і знепритомніти. Розташований в самому центрі Києва, він є одним із найбільших і оригінальних медичних музеїв не лише в Україні, а й у Європі.
У ньому представлено розвиток медицини від найдавніших часів до наших днів. В основу організації музею покладено новітню концепцію музеєзнавства, яка дала змогу використати науково-методичні й документальні матеріали та експонати у комплексі з архітектурними, художньо-технічними й аудіо-візуальними засобами. Крім стендової експозиції, тут створено оригінальні інтер'єри з фігурами відомих учених і лікарів, діорами, присвячені найвизначнішим подіям в українській медицині.
Чим же так приваблює експозиція не лише киян, а й численних гостей столиці України? Про це ми говоримо з директором музею, заслуженим лікарем України, доктором медичних наук Вадимом ШИПУЛІНИМ.
Вони ж як справжні
– Розкажу вам про один цікавий випадок, – почав нашу розмову молодий і енергійний директор. – Поки кабінет відомого українського лікаря, академіка Заболотного, облаштовувався, фігуру вченого «посадили» в бібліотеці. Зайшов відвідувач, бачить: людина за столом. Хотів у нього щось запитати, гукнув – той мовчить. Торкнув за плече – не реагує. Він його по спині: мовляв, чоловіче, чого не відповідаєш? Муляж упав, а ніг же в нього немає! Відвідувач вирішив, що у нього на очах вмирає людина – і сам мало не знепритомнів. «Швидку» викликав! Це одне із яскравих свідчень того, що фігури лікарів, пацієнтів, відтворена обстановка лікарень і операційних того часу на вигляд, як справжні, як «живі» і справляють на відвідувачів просто незабутнє враження.
![]() |
Національний музей історії медицини України |
Коли 1982 року музей відкрився, всі охнули! У залах були не тільки унікальні експонати типу аптеки XVIII століття, привезеної зі Стрия Львівської області. Тут біля операційного столу працювали ну просто натуральні Микола Пирогов і Володимир Караваєв, Данило Заболотний – за мікроскопом, Василь Образцов – біля ліжка важко хворої. В аптеці – аптекар, а в сільській хаті – земський лікар.
І всі вони «ожили» завдяки унікальному майстрові Спартаку Британу. Цей чудовий скульптор, який розробив унікальну технологію відтворення людських фігур, незважаючи на свій 78-річний вік, працює у нас і нині. В нашому музеї встановлено шістнадцять так званих портретних фігур, які зовсім не відрізниш від живих людей. Але такі ж муляжі прикрашають музеї в Каунасі й Калінінграді, Санкт-Петербурзі й Бердянську, Вінниці і Львові. До речі, його роботи є в садибі-музеї великого хірурга Миколи Пирогова під Вінницею. Серед «героїв» Британа – хірург Пирогов і англійський океанограф Томсон, невідомий аптекар і північний шаман. І всі вони на вигляд, як живі. Сьогодні Спартак Максимович працює над фігурою глави уряду царської Росії Столипіна, який у вересні 1911 року помер у Києві після того, як його смертельно поранили в оперному театрі. Буде відтворено інтер'єр тієї самої операційної, де славетний київський професор Яновський намагався врятувати життя прем'єру-реформаторові. Можете поглянути на макет майбутньої експозиції. Повірте, і ці фігури будуть на вигляд, як живі.
– Мабуть, такого ефекту й домагався творець музею Олександр Грандо?
– Авжеж. Відомий лікар і подвижник Олександр Грандо втілив свою мрію: створити музей вітчизняної медицини таким, щоб тут не просто було зібрано експонати, а щоб люди могли відчути історію. Професор, викладач столичного вищого закладу Олександр Грандо мав можливість вести розмірене забезпечене життя, але знайшов собі заняття, яке у колег викликало подив. І керував музеєм від дня відкриття до 2005 року.
![]() |
![]() |
Діорама, що показує подання медичної допомоги на полі бою українських козаків із поляками (ХVII століття) |
Натуральний інтер'єр старовинної лазні часів Київської Русі (Х–ХI століття), де подавали допомогу хворим |
– Кажуть, що ця будівля музею тісно пов'язана з ім'ям письменника Михайла Булгакова?
– Він описав її у тому епізоді роману «Біла гвардія», коли Миколка Турбін у міському морзі шукає тіло полковника Най-Турса. Чому саме ця будівля? Річ у тому, що до Жовтневої революції 1917 року тут навчалися студенти медичного факультету університету Святого Володимира, тут вони складали іспити. До тогож дуже складні іспити: один – із гістології, другий – з анатомії. Проводилися ці випробування після третього семестру, і мало кому вдавалося після першого разу їх скласти. Біографи Булгакова чомусь замовчують цей факт, але Михайло Опанасович із першого разу не склав гістології і був змушений піти в академвідпустку. Може, саме цей випадок так негативно запам'ятався Булгакову, що він вирішив у таких похмурих тонах описати той морг, особливо його запах.
![]() |
![]() |
Земський лікар біля ліжка хворої дитини в селянській хаті | Інтер'єр кімнати, де київський терапевт Василь Образцов оглядає хвору |
Аналогів немає
– А як створювався музей?
– Почну з того, що ми знаходимося в будівлі колишнього Анатомічного театру Київського університету, яка була збудована за проектом відомого архітектора А. Беретті 1853 року і є пам'яткою архітектури XIX століття. Це той самий Беретті, який спроектував і «червоний» корпус університету. Музей почали створювати ще в 70-ті роки минулого століття. Проте урочисте відкриття, яке приурочили до 1500-річчя Києва, відбулося 1982 року. І музей швидко здобув популярність, яку має і досі. За радянських часів керівник України Володимир Шербицький любив приводити сюди високих зарубіжних гостей. Був тут, наприклад, екс-президент Франції Жак Ширак. Музей відвідав і знаменитий американський мільярдер і філантроп Арманд Хамер. Він побував тут о третій ночі 1986 року, після Чорнобильської катастрофи, зі своїм зятем доктором Гейблом, що приїздив допомагати постраждалим від наслідків аварії на ЧАЕС.
![]() |
![]() |
Академік Данило Заболотний у своєму кабінеті за мікроскопом | Інтер'єр української аптеки кінця ХIХ – початку ХХ століть |
– У чому ж унікальність київського музею медицини? Чи має він аналоги?
– Наведу вам один приклад. Після того, як музей відкрився, його творцеві професору Олександрові Грандо запропонували посаду члена-кореспондента Академії медичних наук СРСР і квартиру в Москві з умовою, щоб він там створив щось подібне. Під це навіть Шереметьєвський палац виділявся. Але Грандо був патріотом свого міста і залишився в Києві.
– Чи є щось подібне у Європі?
– Наскільки я знаю, щось віддалено схоже є в Ризі. У Європі є невеликі музеї медичного профілю, але їх важко порівняти з нашим. В Україні ж є ще один музей такого профілю – це музей-садиба Миколи Пирогова під Вінницею. Але він, звичайно ж, менший від нашого і за розмірами і за наповненням експозицій. Здавалося б, ну що таке музей? Склався стереотип, що це просто зібрання якихось експонатів, цікавих певному колу людей. Наш же музей медицини – це театр. Не випадково тут відбуваються різні вистави, а його експозиція і окремі експонати використовуються під час знімання фільмів і телепередач.
![]() |
![]() |
Медичні прилади й устаткування (кінець XVIII ст.) | Хірургічні інструменти цирульників (ХVI–XVII ст.) |
Одержимі люди
– Скільки всього людей працює в музеї?
– З технічним персоналом лише 40 осіб. А саме тих, хто відає експозицією і фондами музею – одинадцять. Усі люди – одержимі своєю справою. Багато хто працює дуже давно. Наші співробітники допомагають нині створенню музею на території київського Центру охорони материнства і дітей («Охматдит»). Наш музей, до речі, є членом Європейської асоціації музеїв медичного профілю. І з боку асоціації надходять пропозиції провести в нашому музеї міжнародну конференцію з обміну досвідом.
– Вадиме Петровичу, а що собою являють експозиції вашого музею?
– У них висвітлюються становлення і розвиток медицини в Україні від найдавніших часів до наших днів. Серед експонатів звертають на себе увагу історичні реліквії, стародавній медичний інструментарій, лікарські рослини, що вживалися в народній медицині, літописні джерела. Особливий інтерес являє натурний інтер'єр старовинної лазні часів Київської Русі (Х–ХІ століття), яка використовувалася не лише для гігієнічних цілей, а й для лікування.
Відроджується також історія медичної науки в XVIII і на початку XIX століть. Серед експонатів можна побачити перші медичні підручники у Росії, написані українськими вченими, макет Києво-Могилянської академії, панораму медичної допомоги у козацькому війську, натурні інтер'єри: аптека кінця XVIII століття, інтер'єр «Земський (сільський) лікар у будинку українського селянина» і багато інших цікавих історичних експонатів.
![]() |
В одному із залів музею |
В іншому великому розділі подано розвиток медичної освіти й медичної науки в Україні у XIX і на початку XX століть. Демонструються військові комплекти медичних інструментів того часу, видатні наукові праці й відкриття у різних галузях медицини, зокрема перше в світі прижиттєве встановлення діагнозу інфаркту міокарда київськими терапевтами В. Образцовим та М. Стражеском, відкриття анатомом В. Бецем гігантських клітин у головному мозку, визначення Г. Мінхом та І. Мочутковським задовго до європейських учених ролі паразитів у перенесенні на людину висипного й поворотного тифів, уперше запропонована глибока пальпація органів черевної порожнини за методом одного із засновників київської терапевтичної школи В. Образцова та багато інших наукових досягнень і відкриттів.
Тут також експонуються оригінальні інтер'єри першої операційної на медичному факультеті Київського університету з повним оснащенням того часу й натуральними фігурами видатних хірургів Пирогова і Караваєва під час операції, інтер'єр відомого епідеміолога професора Заболотного. В експозиції відтворено також розвиток медичної науки в різних галузях медицини XIX століття в Україні, зокрема в хірургії, офтальмології, гінекології, патології, бактеріології, терапії.
Ще один розділ присвячений охороні здоров'я і розвитку медичної науки в XX столітті. Зокрема широко показано боротьбу з епідеміями в Україні у двадцяті роки, організацію нових медичних установ і науково-дослідних інститутів, відображено внесок у вітчизняну науку відомих учених України того періоду.
Не обійдено увагою і таку трагічну тему, як Голодомор в Україні 1932–1933 років, репресії лікарів і вчених 1937 року, в період тоталітарного режиму, участь медиків у Другій світовій війні. Цьому розділові нашої історії присвячено унікальний багатоплановий діорамний комплекс. Засобами діорам, експонатів і фотографій відтворено також події, пов'язані з Чорнобильською трагедією. Експозиція цього залу закінчується діяльністю створеної в Україні у дев'яності роки Академії медичних наук і розвитком сучасної медичної науки в Україні.
![]() |
Перша операційна на медичному факультеті Київського університету. Оперують Микола Пирогов і Володимир Караваєв |
Медицина – це мистецтво
– Що, на ваш погляд, найбільше вражає відвідувачів музею?
– Можу однозначно сказати: по-перше, камерність, неофіціозність, по-друге, театралізованість дії, коли вражає і інтер'єр, і діорами, і фігури, і супровідний текст, що звучить із динаміків. Усе це вражає й викликає у наших відвідувачів масу емоцій. Адже важливо ще, як піднести історію і сьогоднішній день медицини. Показати, що медицина – це теж мистецтво, а хороші лікарі – це артисти у своїй справі. Причому такі, що рятують здоров'я і життя людям.
– Ймовірно, ви не обмежуєтеся тільки експозиційною і науково-методичною роботою?
– Так, окрім цього, ми ведемо і значну видавничу діяльність.
Лише за останні роки музей видав альбом, у якому зібрано твори образотворчого мистецтва українських художників у галузі історії медицини, видано книги «Видатні імена в історії української медицини», «Подорож у минуле медицини» та інші.
Плануємо відновити видання першого в Україні історико-медичного журналу під назвою «Агапіт». Він видаватиметься трьома мовами: українською, російською, англійською. І у ньому публікуватимуться статті не лише українських авторів, а й істориків медицини зарубіжних країн.
– До речі, Україна нині готується до проведення у 2012 році Чемпіонату Європи з футболу. До нас приїдуть численні закордонні гості. І вони, без сумніву, схочуть побачити й наші музеї. Ви до цього готові?
– Передусім хочу зазначити, що ми плануємо постійно розширювати й оновлювати наші експозиції, знаходити нові підходи до проведення екскурсій – як групових, так і індивідуальних. До речі, дехто з наших екскурсоводів уже зараз може проводити й проводить екскурсії залами музею англійською мовою.
Розмову вів Олексій ПЕТРУНЯ, журналіст
Медіа-центр «Першого екскурсійного бюро».
Березень 2010.